A Course in Miracles er et kanalisert verk, formidlet fra Jesus til Helen Schucman. Boken ble utgitt i 1976, av Foundation for Inner Peace, og er oversatt til en rekke språk. Den kom på norsk i 2010. Et søk på nettet vi gi mye mer variert og omfattende informasjon om Kurset enn det jeg klarer å formidle her, og mulighet til å lese om ulike menneskers erfaringer med det. Det finnes en norsk Facebookgruppe for folk som liker eller har lyst til å bli kjent med Et Kurs i Mirakler. Foundation for Inner Peace har egen hjemmeside. Der finnes informasjon om kurset, formidlet av mennesker som var med da det ble redigert og utgitt. Min egen oppsummering av Et Kurs i Mirakler kan finnes i «Livet, døden og den guddommelige skapelsesprosessen», forsoningsskriftet som jeg skrev i forbindelse med sekstiårsdagen min. Det ligger under kategorien «Artikler» i menyen.
Helen Schucman (1909 – 1981) var en amerikansk psykolog. Hun mottok kurset over en periode på syv år. William Thetford (1923 – 1988), også psykolog, var hennes viktigste støttespiller i prosessen. De var kollegaer i et konkurransepreget og konfliktfylt fagmiljø. Det fortelles at prosessen som skulle føre til Et Kurs i Mirakler, startet etter et spesielt konfliktfylt møte. På veien hjem satte Helen og Bill ord på en lengsel etter noe annet: «Det må finnes en annen måte». Svaret kom i form av Kurset. En tredje psykolog, Kenneth Wapnick, kom inn senere i prosessen. Han ble sentral i arbeidet med å redigere og utgi det materialet Helen hadde mottatt. Wapnick brukte resten av sitt liv på A Course in Miracles, og ble en betydningsfull formidler. Han holdt foredrag og workshops gjennom mange år, og har skrevet en rekke bøker og artikler. Han formidler kurset med en enkelhet og en ydmyk, jordnær autoritet som jeg liker godt. Wapnick døde i 2013. Foundation for A Course in Miracles har en hjemmeside dedikert til å viderebringe hans undervisningsgjerning. Det ligger mye skriftlig materiale og en rekke opptak av forelesninger ute på nettet.
Jeg tror ikke det er tilfeldig at kurset ble tatt imot i et psykologfaglig miljø. Jeg tror Jesu mulighet til å formidle kunnskap er avhengig av sinnets kollektive utviklingsnivå, og at psykologiens utvikling har vært en forutsetning for menneskehetens mulighet til å relatere seg til det kurset formidler. Psykoanalysen har beskrevet ideer som projeksjon, motstand, psykisk forsvar og ubevisst motivasjon. Den gjør rede for hvordan vi drives av dynamiske krefter utenfor vår egen bevissthet, og for hvordan tankemønstre som finnes i vår egen psyke er avgjørende for hvordan vi oppfatter og forholder oss til virkeligheten. To mennesker kan oppfatte den samme situasjonen svært ulikt, og ingen av dem besitter den objektive sannheten. Uten et språk som beskriver slike fenomener ville det vært vanskelig å formidle det budskapet Jesus gir oss gjennom Et Kurs i mirakler.
Kurset hviler på tre tradisjoner, kristendom, østlig spiritualitet og vestlig psykologi. Det snur opp ned på våre forestillinger om hvordan ting henger sammen. Først og fremst hevder det at det vi lever i en illusjon, i en slags drøm. I denne drømmen tror vi at vi er atskilt, og alene med ansvaret for oss selv. Vi identifiserer oss med det vi eier, med kroppen og det atskilte sinnet. Vi tror vi kan defineres gjennom å beskrive egenskaper ved vår kropp og personlighet, og at vårt liv er historien om det atskilte selvets vandring gjennom tiden. Dette er en illusjon. Sannheten noe helt annet. Sannheten er enhet. Vi er ikke atskilt. Vi er ett, med Gud og med hverandre.
Sannheten er at vi ikke har forlatt Gud og at det vi tror er virkeligheten, er en fantasi som utspiller seg i vårt sinn. Vi er fanget i en fantasi, basert på en ide om atskillelse. Egoet er tankesystemet som opprettholder ideen om atskillelse. Et Kurs i Mirakler beskriver egoets tankesystem. Det beskriver hvilke dynamikker, lovmessigheter og sammenhenger som konstituerer dette. Det viser oss hvordan egoet fungerer. Samtidig viser det oss at det finnes en annen mulighet, en annen virkelighet. Jesus gir oss med kurset en mulighet til å gjennomskue egoet, gi slipp på det, og velge noe annet.
Et hovedbudskap i kurset er at vi forveksler årsak og virkning. Vi tror at vår situasjon og sinnsstemning er resultat av noe som skjer utenfor sinnet, at den er en reaksjon på noe som rammer oss utenfra. Sannheten er at det vi oppfatter som forhold utenfor sinnet, er produsert i sinnet. Årsaken finnes i sinnet. Verden utenfor er en virkning. Så lenge vi fortsetter å forveksle årsak og virkning, og fortsetter å lete etter løsningen der den ikke finnes, vil vi forbi fanget i illusjonen.
En annen misforståelse er at vi tror at vi mister det vi gir, og beholder det vi tar. I virkeligheten beholder vi ikke noe annet enn det vi gir. Det vi gir blir vår felles virkelighet. Det vi beholder for oss selv atskiller oss fra sannheten. Det verdifulle som vi deler vokser mellom oss. Det vi holder tilbake fra fellesskapet mister sin kraft. Det skamfulle som vi skjuler i mørket, nærer fantasier om skyld og uverdighet. Det vi bringer til lyset oppløses og lar bare kjærlighet være tilbake.
Kurset peker på vår bror som veien til frelse. Frelse er det samme som oppgivelse av illusjonen og aksept av sannheten. Oppgivelse av illusjonen skjer gjennom tilgivelse. Tilgivelse er å gi slipp på anklager, gi slipp på det som holder oss fast i illusjonen. Det innebærer å oppgi den kontinuerlige vurderings- og definisjonsprosessen som holder oss fanget i egoets verden. Et hvert møte med min bror er en mulighet til å se forbi anklagene og definisjonene, til sannheten som lever i han. Det vil gjøre det mulig også å se sannheten som bor i meg.
Den hellige ånd introduseres som broen mellom sannheten og illusjonens tankesystem. Den hellige ånd er vår indre veileder, stemmen for Gud som vi kan høre i vårt indre. Denne stemmen taler for tilgivelse og forening. Det hellige øyeblikk, er øyeblikk av forening. Tilgivelse skaper et slags brudd i tiden, som i et øyeblikk slipper evigheten inn. Mirakelet skjer i disse øyeblikkene.
Kurset består av tre deler, teksten, arbeidsboken og håndbok for lærere. Teksten forteller hvordan ting henger sammen, og beskriver forholdet mellom illusjon og sannhet. Arbeidsboken inneholder 365 øvelser, designet for å endre studentens virkelighetsopplevelse. Håndbok for lærere svarer på spørsmål studenter sannsynligvis vil ha, og inneholder avklaring av en del begreper. Jeg har lest mye i kurset, men jeg har ikke vært noen eksemplarisk student. Jeg har ikke fullført arbeidsboken. Jeg har vært full av motstand, og jeg har hatt en tendens til å glemme det jeg har lest når jeg begir meg ut i verden. Likevel har Et Kurs i Mirakler vært et fundament å stå på. Det har gitt meg et en mulighet for en indre dialog, som har gjort det lettere å leve med meg selv.